Per Gösta Andersson. Foto: Statistiska institutionen
Per Gösta Andersson. Foto: Statistiska institutionen

Satsningen går i flera steg. Först vill man ta reda på hur studenterna upplever matematiken inom Statistiska institutionens kurser, för att sedan matcha det mot vad institutionen anser är de matematiska kunskaper som krävs. Sedan är det dags att utarbeta ett förslag på åtgärder för att lösa problemet.

Det berättar Per Gösta Andersson, lektor i statistik vid institutionen som tillsammans med  Michael Carlson, studierektor för grundnivån på institutionen, kommer att jobba med satsningen.

- Det pratas mycket om kvalitet, och det här är en typisk kvalitetshöjande åtgärd, säger Per Gösta Andersson.

Problemet som de vill lösa är att den matte som krävs för att bli behörig att läsa statistik - det vill säga gymnasiets Matematik 3b/3c/C - inte riktigt räcker till för den matematik som används i statistikkurserna.

- Glappet blir för stort med vad vi har för mål med våra kurser och vad vi kan genomföra. Det glappet måste vi få bort. Åtgärden måste vara att göra studenterna bättre förberedda, säger Per Gösta Andersson.