Klicka på rubriken för att gå direkt till frågor om:

Allmänt om dina studier

När börjar min kurs?
Alla kursscheman ligger på respektive kurshemsida, som du hittar här under Utbildningsfliken.

Hur gör jag om jag har en funktionsnedsättning?
Målet är att alla studenter vid Stockholms universitet ska ha lika rättigheter och möjligheter oavsett funktionsnedsättning.  Om du har en funktionsnedsättning och tror att du kommer att behöva pedagogiskt stöd eller anpassningar i studierna, skall du i god tid kontakta universitetets samordnare för att diskutera eventuella stödåtgärder. Kontakta gärna även vår studievägledare.
Läs mer här

Var hittar jag kurslitteraturen?
Litteraturlistor läggs upp på respektive kurshemsida. Du kan få tag på din kurslitteratur på Akademibokhandeln på campus, i Studentkårens second hand-butik för kurslitteratur, på universitetsbiblioteket eller hos bokhandlare på nätet. Var dock noga med att fråga kursansvarig lärare att bokens upplaga funkar på just din kurs om du köper kurslitteraturen second hand!

Hur kommer jag in på Mondo?
När du har registrerat dig på en kurs får du tillgång till kursens sajt på läroplattformen Mondo, läs mer här!

Ansökan och antagning

Hur söker jag till era kurser och program?
Till våra kurser och program ansöker du via www.antagning.se. Där finns all information om hur du skapar ett konto och anmäler dig till kurser.

Några av våra kurser är endast öppna för programstudenter, som programstudent ser man kursen när man loggar in på www.antagning.se.

För kursen Ekonometri gäller endast registrering vid institutionen (om man inte läser Statistik II där kursen ingår), om man är intresserad av kursen kan man kontakta vår studievägledare för behörighetsbedömning.

Jag missade att ansöka under ordinarie ansökningsperiod – kan jag fortfarande anmäla mig till en kurs?
Beroende på hur många sökande en kurs har, avgörs om vi ska öppna kursen för sen anmälan på www.antagning.se. När man gör en sen anmälan hamnar man på en reservplats efter de ordinarie reservköerna. Hur dina chanser att få läsa kursen ser ut kan vi vanligvis inte svara på förrän alla som blivit antagna och tackat ja till en kurs har fått chans att göra sin webbregistrering.

Alla som hamnat på reservplats erbjuds efter det, i tur och ordning, en plats på kursen i det fall lediga platser uppstår. Vi kallar reserver via e-post, så står du som reserv är det viktigt att du har regelbunden koll på din inkorg. Vi har inga upprop på våra kurser – du kan endast få en reservplats genom att bli kallad via e-post.

Jag är reservplacerad på en kurs – vad händer nu?
Då erbjuds du plats i det fall lediga platser uppstår. Reserver kallas via e-post, till den e-postadress du uppgivit till antagning.se. Det är därför viktigt att du har koll på din e-post, så att du inte missar att ta eventuell reservplats i anspråk. Om du inte svarar under den period som anges i e-postmeddelandet, kommer din plats att erbjudas nästa reserv som står på tur. Vi kontaktar bara de reserver som erbjuds plats.

Jag har missat att tacka ja efter första antagningsbeskedet - kan jag få plats i kursen ändå?
Är du antagen till en utbildning/kurs eller fått en reservplats måste du tacka ja för att behålla din plats. Mer information om detta finns här.               

Är kursen öppen för sen anmälan kan du söka den på nytt och hamnar då i reservkön med din sena anmälan. Är kursen inte är öppen för sen anmälan kan du tyvärr inte läsa kursen den aktuella terminen, utan måste söka kursen på nytt en senare termin.

Observera att platsgarantin för programstudenter endast gäller om man tar sin plats i anspråk genom att tacka ja och göra sin webbregistrering. Platsen går till en reserv om man inte tar sin plats i anspråk.

Vad händer när jag har fått mitt antagningsbesked?
I mitten av juli (inför höstterminen) eller i mitten av december (inför vårterminen) får du ditt första antagningsbesked. Om du blivit antagen och vill studera på utbildningen måste du tacka ja före sista svarsdag som anges på antagningsbeskedet. Glömmer du att tacka ja förlorar du din plats på kursen.

I början av augusti eller i början av januari kommer ett andra antagningsbesked från antagningen. Alla som erbjudits en plats på en kurs kommer efter det att få ett e-postmeddelande från oss på institutionen, med information om registrering och kursstart. För att behålla din plats på kursen måste du registrera dig under den period som anges i e-postmeddelandet.

E-postmeddelandet från oss skickas till den e-postadress som du har registrerat på Antagning.se. Det är därför viktigt att du har din aktuella e-postadress registrerad där. Ibland hamnar mejlen från oss av misstag i skräppostmappen - kolla därför gärna en extra gång där. Om du inte får får något e-postmeddelande med information, kontakta Studentexpeditionen.

Jag är villkorligt antagen, vad innebär det?
Om det i ditt antagningsbesked står "VI" betyder det att du är villkorligt antagen. Det innebär oftast att du saknar behörighetsgivande poäng och att du blir antagen först när du kan visa att du är behörig till kursen eller programmet som du har sökt till. Din behörighet måste vara klar senast vid kursstart för att du skall kunna bli registrerad på kursen.

Om du blivit antagen med villkor kan du inte webbregistrera dig. Då är det viktigt att du kontaktar studentexpeditionen innan registreringsperioden är slut, om du vill ha möjlighet att skaffa behörighet till kursen senast vid terminsstarten. Om du inte meddelar studentexpeditionen att du är intresserad av din plats, går platsen till en reserv.

OBS! Det är viktigt att du tänker på reglerna för villkorlig antagning när du söker kurser på antagning.se - läs mer här!

Jag har blivit struken från min kurs på antagning.se. Vad gör jag nu?
Om du har blivit struken har du inte kvar din plats. Om du misstänker att beslutet är felaktigt - hör av dig till vår studievägledare så snabbt som möjligt! Hör du av dig i tid och du i själva verket är behörig eller bör få en villkorlig antagning, kan vår studievägledare hjälpa dig med detta.

Jag vill tacka nej till min plats – hur gör jag?
Om du är antagen men ännu inte har registrerat dig behöver du inte göra någonting - du blir inte inskriven på kursen förrän du själv registrerat dig. Om du har registrerat dig och vill göra ett avbrott ska du följa instruktionerna här.

Avbrott

Jag vill göra ett tidigt avbrott. Hur går jag tillväga?
Du kan själv lägga in ett tidigt avbrott genom minastudier.su.se. För att räknas som ett tidigt avbrott krävs att avbrott har anmälts senast tre veckor efter att kursen startat, och att anmälan gjorts före kursens första examinations-/delexaminationstillfälle.

Det har gått över tre veckor sedan kursstart och jag vill nu göra ett avbrott. Hur går jag tillväga?
Fyll i den här blanketten:  Anmälan om studieavbrott vid Statistiska institutionen (132 Kb) , och lämna in den till Studentexpeditionen.

Närvaro

Har min kurs obligatoriska moment?
Om din kurs har obligatoriska moment framgår det av kursbeskrivningen, som du hittar på kurshemsidan.

Vad gör jag om jag missar ett obligatoriskt undervisningstillfälle?
Kontakta din kursansvariga lärare.

Registrering

Hur gör jag för att webbregistrera mig?
Du webbregistrerar dig på minastuder.su.se, efter att du har blivit antagen på antagning.se och tackat ja till din plats på antagning.se. Du måste webbregistrera dig före ett visst datum för att inte förlora din plats! Vilka datum som gäller framgår på institutionens hemsida samt genom ett utskick via e-post till alla antagna inför varje termin.

För att kunna webbregistrera dig måste du först aktivera ditt universitetskonto.

Jag har glömt att registrera mig på kursen. Vad händer nu?
Har du inte webbregistrerat dig på kursen i tid förlorar du din plats. Är kursen öppen för sen anmälan kan du söka den på nytt och hamnar då i reservkön med din sena anmälan. Är kursen inte är öppen för sen anmälan kan du tyvärr inte läsa kursen den aktuella terminen, utan måste söka kursen på nytt en senare termin.

Observera att platsgarantin för programstudenter endast gäller om man tar sin plats i anspråk genom att tacka ja och göra sin webbregistrering.

Jag har aktiverat mitt universitetskonto men kan inte registrera mig på kursen. Vad gör jag?
Kontakta Studentexpeditionen.

Vad är ett universitetskonto och hur aktiverar jag det?
Här finns svaret och all information om detta!

Jag behöver omregistrera mig till en kurs – hur gör jag det?
För att omregistrera dig på en kurs på grund­­­nivå ska du höra av dig till vår studentexpedition. Om du ska omregistrera dig på en kurs på avancerad nivå ska du höra av dig till vår studievägledare. Du måste höra av dig innan kursen startar aktuell termin. Vi omregisterar studenter i mån av plats och ifall kursen fortfarande ges.

Tentamen

Hur anmäler jag mig till tentan?
Anmäl dig till tentan senast en vecka innan tentamensdatum via Mina studier eller via mejl till studentexpeditionen om du är omregistrerad.

En vecka innan innebär att om tentamenstillfället är en måndag, måste anmälan vara gjord senast föregående måndag.

OBS! Har man inte anmält sig i tid får man inte skriva tentan!

Jag har glömt att anmäla mig till tentan i tid. Vad händer nu?
Om du inte har anmält dig i tid får du inte skriva den tentan. Det är alltså inte möjligt att gå direkt till salen utan att vara anmäld.

Hur många gånger får jag tentera?
För närvarande har institutionen ingen begränsning för hur många gånger manfår tentera så länge kursen ges.

Hur får jag veta resultatet på min tenta?
Resultatet publiceras på minastudier.su.se.

Behöver jag var omregistrerad på kursen för att tentera?
Nej, du behöver inte vara omregistrerad på kursen för att anmäla dig till en tenta på minastudier.su.se. Vill du däremot delta i gruppundervisning och/eller få tillgång till kursens Mondosajt innevarande termin krävs en omregistrering. Du är dock inte garanterad en plats i gruppundervisningen. Kontakta studentexpeditionen inför kursstart.

Var hittar jag gamla tentor?
Gamla tentor för kurser på grundnivå finns utlagda på vår webb, här. Vill du beställa andra tentor kan du kontakta studentexpeditionen. Vi tar ut en avgift för kopiering i enlighet med universitetets bestämmelser.